Via saxofoon van Aldolph Sax naar la douce France - Reisverslag uit Haybes, Frankrijk van Niek Gorris - WaarBenJij.nu Via saxofoon van Aldolph Sax naar la douce France - Reisverslag uit Haybes, Frankrijk van Niek Gorris - WaarBenJij.nu

Via saxofoon van Aldolph Sax naar la douce France

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

20 Mei 2014 | Frankrijk, Haybes

Dinsdag 20 mei
De Maas, of La Meuse, hebben we vandaag van alle kanten bekeken. Er zijn weinig rechte stukken. La Meuse kronkelt door het landschap door wisselende landschappen. Vandaag dwars door het centrum van Namen vertrokken richting Dinant. Op zich een fraaie route, maar nog steeds met stukken, Parijs…..Roubain, Het is de 4e of de 5e keer dat we dit deel fietsen, maar dit is voor fietsers nog steeds een drama. Europese subsidie zou hier wonderen kunnen doen. Allemaal stemmen de 22e. De bagage zakt diep in de tassen. Het lijkt wel of we de helft kwijt zijn.
De foto’s zijn genomen met een briesje tegen. Het weer dat we vandaag gehad hebben komt dus naar jullie toe. Los van de wind niet slecht. Via Givet komen we in La Douce France. Wat fietsvoorzieningen een stuk beter is als België. Strakke asfaltpaden langs La Meuse. Wat wel opvalt, is dat na de Franse grens de ganzen weg zijn op de fietspaden. Ik ben benieuwd of die vanavond op het menu staan. Nog even over Namen van gisteren. Het is al de 2e keer dat we buiten gegeten hebben. Dit keer op de Groentemarkt. Het was druk op de terrassen en dat op een maandag. Kennen jullie Adolph Sax 1814-1894? De uitvinder van de saxofoon. Dit jaar krijgt hij volle aandacht in Dinant. De grote brug over La Meuse is opgesierd met prachtige saxofoons. Zie de foto’s. De streek waar we nu in fietsen heet Champagne-Ardenne.
We slapen in Haybes nabij Fumay. Hotel Ermitage du Moulin Labotte. Helemaal buiten de bewoonde wereld. Niet te boeken via booking.com. Het is een soort kasteeltje met 10 kamers en we verwachten vanavond zeker enkele spoken. Daar eventueel morgen meer over. Horen jullie niets meer dan zijn we met het spook mee. Ze hebben wel lekkere wijn, om van te dromen. Morgen gaan we naar Charleville-Mezieres. 60 km. Eitje!!!!!!!!!

• 20 Mei 2014 - 20:19

Rianne En Geert:

Leuke foto's! De mooiste vind ik die van de gans met zijn jongen. Op Riel heeft de Canadeense gans ook 5 jongen. Fijn dat het fietsen goed gaat. Dat eitje heeft natuurlijk betrekking op Lenie, te minste als de accu het vol houd haha.
    Gr. Rianne en Geert

• 20 Mei 2014 - 22:51

Marion Voetman:

Hoi Niek en Lenie,
    Gezellig om jullie weer te volgen! Ik heb even gegoogled op jullie hotelletje van vanavond maar dat ziet er goed uit, wel of geen spoken!! Grappig om al die saxen te zien, krijg bijna weer zien om mijn sax weer uit te pakken. Heel veel succes en plezier tijdens jullie verdere tocht. Groetjes van ons allemaal, Ciao!

Niek

Als ervaren lange afstand fietsers pakken we we na een jaar uit de running te zijn geweest de draad weer op. Om medische redenen was het fietsen afgelopen jaar niet mogelijk. Samen met mijn vrouw hebben we afgelopen jaren diverse lange afstand routes gefietst. Zoals naar Rome, Middellandse zee, Boedapest, Rimini, Saalbach. Dit jaar vertekken we op 18 mei naar Lourdes een afstand van ruim 1500 km. Beiden zijn we 60 plus maar hebben nog ruim voldoende energie om deze trajecten aan te kunnen. De bedoeling is dat we gemiddeld iedere dag ca. 80 km. fietsen.

Actief sinds 26 April 2014