Een verrassende rit met bijzondere wijn - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Niek Gorris - WaarBenJij.nu Een verrassende rit met bijzondere wijn - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Niek Gorris - WaarBenJij.nu

Een verrassende rit met bijzondere wijn

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

03 Juni 2014 | Frankrijk, Saint-Émilion

Dinsdag 3 juni 17e fietsdag
Vanmorgen tegen 9.00 u. met bewolkt weer vertrokken uit Barbezieux st. Hillaire voor een traject van ruim 80 km. De eerste 40 km fietsen over een oude spoorlijn. Prima voorzien en geasfalteerd.
Rond de middag hadden we dit traject erop zitten. Met dit tempo zouden we op tijd bij ons einddoel arriveren. Na dit traject wat hobbel en bobbel door stille gebieden met veel naaldbomen. Tot 20 km voor ons einddoel ging het snel. Maar er zat toch nog een verneukende klim in. We moesten allebei van de fiets en duwen. Al dat geweld op de pedalen gaf voor de Gazelle van Lenie uiteindelijk toch een probleem. Schakelen werd geblokkeerd en van ondersteuning was geen sprake meer. Afladen en de fiets op de kop in de berm. Met het beperkte gereedschap dat ik bij me had heb ik de zaak dusdanig kunnen verhelpen dat fietsen op het middentandwiel weer mogelijk was. Uiteindelijk hebben we in Bonsac geïnformeerd of er een fietsenmaker in de buurt was. We werden vriendelijk geholpen door een man die erg goed engels sprak en Europese zwemwedstrijden organiseerde en daardoor Pieter van de Hoogenband en z’n pa heel goed kende, hij had al verschillende keren in Eindhoven gelogeerd. Hij verwees ons (na gebeld te hebben met de fietsenmaker) 10 km verderop in Libourne. Het is maar dat jullie het weten. De fietsenmaker was heel hulpbereid en heeft na wat afstellen en prutsen alles weer opnieuw af kunnen stellen. Zelfs de ondersteuning ging weer aan de praat. Lenie was superblij, kun je begrijpen. Dus na 1,5 u. door naar St. Emelion. Snel inchecken in het hotel, douchen, dorpje in, paar foto’s maken eten en op stok. Het is een plaatsje dat veel geschiedenis kent. Prachtige oude gebouwen en straten met keien waar je, je poten breekt. Laat staan fietsen. De overzeese medemens kom je hier rijkelijk tegen. Maar zo zie je, dat een dag toch heel anders kan lopen dan de planning. Foto’s morgen. Wel hebben wel verrekes lekkere wijn (St. Emelion) geproefd. Dat was dan weer het toetje van de dag. Wij fietsen morgen naar Bazas. Km. stand 1347.
Wel te rusten en morgen gezond weer op.

• 03 Juni 2014 - 23:52

Rianne En Geert:

Hebben ze in Frankrijk ook ervaring met e-bikes?? Knap dat de ondersteuning van Lenie's fiets is gemaakt! En wat heb je toch weer een mooi verhaal Niek. Bundel ze maar allemaal ga naar een uitgever en wie weet. Het was dus even peentjes zweten. Maar als je de dag dan kunt afsluiten met een heerlijke St Emelion dan maakt dat weer veel goed. Gr. Rianne en Geert

• 04 Juni 2014 - 11:50

Peter En Geria Scholts:

Leuk om de verslagen te lezen , we genieten mee.
    Groeten van ons en behouden reis verder.

Peter en Geria

• 04 Juni 2014 - 18:23

Hans En Henny:

Hallo Niek en Lenie, het is natuurlijk wel de goden verzoeken om op zondag te vertellen dat de fiets van Lenie het geweldig doet, de woorden zijn nog niet koud of de ellende dient zich al aan. Maar ja na regen komt zonneschijn, het is in ieder geval weer een geweldig verslag met super fotos. Als het weer maar meewerkt en dat gaat vrij redelijk is wel te zien. Nog een paar honderd km en Maria staat op jullie te wachten (misschien zijn er nog wel meerdere engelen bij). Dat horen we straks graag van jullie. Awel de groeten uit Bels

• 04 Juni 2014 - 19:02

Karin En Jos:

Nou gelukkig dat die fransen ook fietsen kunnen maken en niet alleen citroentjes. Zou ook te gek zijn zoveel kilometers fietsen met alleen maar een platte band als pech!
    Gooi er straks maar flink wat Lourdeswater overheen, hebben die fietsen wel verdiend toch?

Niek

Als ervaren lange afstand fietsers pakken we we na een jaar uit de running te zijn geweest de draad weer op. Om medische redenen was het fietsen afgelopen jaar niet mogelijk. Samen met mijn vrouw hebben we afgelopen jaren diverse lange afstand routes gefietst. Zoals naar Rome, Middellandse zee, Boedapest, Rimini, Saalbach. Dit jaar vertekken we op 18 mei naar Lourdes een afstand van ruim 1500 km. Beiden zijn we 60 plus maar hebben nog ruim voldoende energie om deze trajecten aan te kunnen. De bedoeling is dat we gemiddeld iedere dag ca. 80 km. fietsen.

Actief sinds 26 April 2014